" Lumea este ca o carte, iar cel ce nu călătoreşte citeşte doar o pagină..." - Sf. Augustin
"Suntem cu toţii pelerini în această călătorie, doar că unii dintre noi au hărţi mai bune" - Nellson R. DeMille.

vineri, 28 septembrie 2018

Amsterdam, capitala mondială a bicicletelor

La sfârșitul lunii iulie, am avut plăcerea de a vizita pentru prima dată Amsterdamul, capitala Olandei, sau ”Veneția Nordului” cum le place olandezilor să îl numească. La prima vedere pare un oraș extrem de aglomerat, la o privire mai atentă este unul dintre cele mai interesante orașe pe care le-am vizitat până în prezent. Îl pun extraordinar de bine în valoarea canalele, bicicletele, muzeele și ... Cartierul Roșu.😉
Cu siguranță modernul Amsterdam oferă câte ceva pentru fiecare, de la arta clasică și arhitectura amețitoare, la străzile colorate pline de freamătul vieții. Este un oraș construit pe mlaștina asanată din Marea Nordului și deși are mai puțin de un milion de locuitori, este unul dintre cele mai mari centre cultural europene. Practic Amsterdam este ca un puzzle asamblat din 90 de insule și 170 de canale. 
O bună parte din oraș se află cu 5 metri sub nivelul mării și nu ar putea exista fără protecția unui sistem de stăvilare și baraje. Multe dintre construcții au început să se slăbească, așa că ele trebuie susținute, iar acest lucru este un efort uriaș și evident, costisitor.
Damrak
Amsterdam este un oraș compact. Se poate vizita pe jos, dar, pentru distanțe mai mari, sistemul de tramvaie și autobuze este foarte eficient. Ca și majoritatea turiștilor și noi primul contact per pedes cu Amsterdamul l-am avut de pe Stationsplein, din fața Centraal Station - gara din Amsterdam, construită pe o insulă artificială și sprijinită pe 8 687 de piloni.
Centraal Station
Deși este un început tulburător, este potrivit și în ton cu deschiderea zonei spre noutate. Din 1855, orașul a fost despărțit de mare de către Centraal Station, iar acum este în căutarea propriei identități. Construit pe o insulă artificială din Het Ij, vechiul port interior al orașului, Centraal Station, oferă prea puține indicii despre originile sale acvatice, până ce treci strada Prins Hendrikkade, înspre Damrak. Abia atunci devii conștient de întinderea nesfârșită de ape, din partea stângă, unde odată erau cheiurile și depozitele în care erau aduse mărfuri din India. Astăzi, în aceste clădiri se locuiește. Dacă mă întrebați pe mine, eu consider acest loc ca fiind cel mai fotogenic loc din Amsterdam, motiv pentru care am încercat să-l surprindem în diferite momente ale zilei în zeci de fotografii.
Savurând o bere olandeză
Micul port ce străjuieste strada Damrak, în fundal Centraal Station 
Așa cum orașul a întors spatele mării, la fel și noi ne grăbim pașii spre aglomerata stradă Damrak. Mărginită de cafenele pline de fum, nenumărate magazine de suveniruri și o flotă de bărci de pe canal, împinge grosul traficului de tramvaie și taxiuri spre sud, către inima Amsterdamului. Din acest port se pot lua diferite ambarcațiuni pentru a face o croazieră pe canale, dar despre aceste croaziere vă voi povesti mai încolo. Ce este interesant la Amsterdam este chiar centrul urbei, care are o formă de potcoavă împrejmuită de patru canale cu nume imposibil de reținut: Singel, Herengracht, Keizersgracht și Prinsengracht. 
Ce vizităm?
Piața Dam

Plimbarea noastră continuă de-a lungul străzii Damrak, înspre piața Dam, din centrul orașului unde se află cele mai apreciate clădiri istorice. Este cea mai mare piață din partea veche a orașului și indiscutabil ea a dat numele orașului. A fost multă vreme un forum public și politic, mulțumită prezenței Palatului Regal, odată primărie, și un spațiu destul de mare pentru execuțiile medievale, procesiunile republicane și demonstrațiile anilor 1980. Pe vremuri în acest loc obișnuiau să-și vândă marfa pescarii. Astăzi a devenit o intersecțe aglomerată, înconjurată de magazine și brăzdată de mașini. Este și un loc predilect pentru spectacole în aer liber, demonstrații, carnavale și diferite evenimente culturale și politice. Cel mai importrant eveniment ce merită amintit are loc aici pe 4 mai atunci când se țin două minute de reculegere în memoria celor care au murit în cel de-al doilea război mondial. Evenimentul are loc în prezența reginei și a multor diplomați și este transmis de televiziunile de peste hotare.
Bulevardul Damrak și piața Dam
Monumentul în formă de obelisc din piața Dam este realizat în memoria celor care au murit în război, conținând urne cu țărână din fiecare cele 11 provincii olandeze și din Indonezia, unde odată a existat o colonie olandeză. Sculpturile victimelor războiului împrejmuind obeliscul poartă mesajul:” În vecii vecilor”.
Chiar dacă astăzi este brăzdată de tramvaie într-un mereu du-te - vino, Piața Dam și-a păstrat ceva din caracterul său public, deși astăzi,  rolul său politic este marginal.

Palatul Regal  ( Koninklijk Paleis )

Cea mai impozantă clădire care domină Piața Dam este fără îndoială clădirea Palatului construită în stil clasic între 1648 - 1655. Palatul se sprijină pe 13 659 de piloni înfipți în solul mlăștinos. 


În față Palatul Regal, în dreapta Biserica Nouă

Sculpturile impozante de pe fronton sunt o reprezentație alegorică a orașului Amsterdam înconjurat de Neptun și ființe mitologice ale mării. Regina încă îi mai primește în vizită pe conducătorii statului și alte VIP-uri în timpul anului. Palatul poate fi vizitat în timpul lunilor de vară și de Paști.


Biserica Nouă ( Nieuwe Kerk )

Un vecin distins al Palatului Regal, Biserica Nouă este nouă doar cu numele. Construită în anii 1400 după o serie de incendii, structura gotică a Bisericii Noi a avut parte de îmbunătățiri considerabile, în spiritul sec. XVII. Astăzi, interiorul rafinat al bisericii și importanța sa culturală  au reușit să o scoată din umbra clădirii Palatului. Întrucât reprezintă istoria națională a Olandei, încă din 1815 aici au loc toate încoronările. În 2001 a fost oficiată nunta regală a prințului Willem Alexander cu prințesa Maxima.

Muzeul Madame Tussaud's

Se află tot în piața Dam și este exact ca cel din Londra. Găzduiește figurine din ceară în mărime naturală ale celor mai mari personalități ale lumii. Muzeul Madame Tussaud's din Amsterdam este de fapt o sucursală a binecunoscutului muzeu londonez, care și-a mai deschis ramuri și în Berlin, New York și alte orașe mari. 
Muzeul figurinelor de ceară vă oferă ocazia de a vă fotografia cu Marilyn Monroe, Michael Jackson, Prințesa Diana sau Pierce Brosnan. Asemănarea izbitoare dintre exponatele de ceară și vedetele atât de cunoscute pe care le vedem doar la televizor, îți dau senzația că te afli lângă o persoană reală, care te privește pe tine și numai pe tine. Trebuie să vă spun că pe mine personal Muzeul Madame Tussaud's pur și simplu m-a fascinat, motiv pentru care îi voi dedica, în viitor, un articol detaliat, unde vă voi spune și cine a fost de fapt Madame Tussaud's, pe numele său real Marie Grosholtz.
Program: zilnic între orele 10:00 - 18:30
Preț: 25 € pentru adulți, muzeul oferind și pachete pentru familii.

Cartierul Felinarelor Roșii ( Red Light District)

Piața Dam este la o aruncătură de băț de Cartierul Felinarelor Roșii. Este posibil însă, ca după spațiul larg din Dam și Damrak, plimbatul pe murdara și strâmta stradă Warmoestraat să fie șocant. În secolul XVIII, aceastră stradă îngustă, paralelă cu Damrak, a fost centrul comerțului cu țesături și mobilier. Magazinele depozitau porțelan de Nurnberg, mătase de Lyon și tafta spaniolă, precum și pânzeturi de Delft și Haarlem. Ajunsă în paragină, pe cea mai îngustă stradă comercială din oraș au rămas acum doar cafenele și restaurante, dar încă mai plutește un aer de negustorie. 
În ciuda acestor lucruri, Warmoestraat strălucește, dacă nu în roșu aprins, cel puțin într-o noanță de roz, pentru că aici se află La Condomerie ”Het Gulden Vlies”, un magazin celebru, care oferă jucării sexuale și prezervative. Tot aici puteți afla o mulțime de informații despre prietenul de cauciuc într-un mic muzeu al prezervativelor. De obicei, în fața acestui magazin este plin de turiști care admiră și fotografiază vitrina strălucitoare. Dacă doriți să aruncați o privire în zona obscenă, de aici, orice alee spre est duce în inima ”Cartierului plăcerilor” din Oudezijds Achterburgwal și Zeedijk. 
”Red Light District”  sau ”Cartierul Felinarelor Roșii” cum este cunoscut de toată lumea este cel mai vechi cartier din Amsterdam, fiind format dintr-o rețea de alei pe care se află un număr foarte mare de camere închiriate de femei care își oferă serviciile. Așa cum bine știți în Olanda prostituția este legală, reglementată, controlată și taxată de către guvern. Asta înseamnă că oricine o practică trebuie să se înregistreze la Registrul Comerțului, unele dintre fete angajându-și și un contabil. Într-un fel sau altul, cea mai veche meserie din lume se practică în Cartierul Felinarelor Roșii încă din 1200 pe când Amsterdam avea un singur canal și doar vreo două rânduri de case, însă ferestrele cu lumină roșie au apărut abia după 1900. Aceasta era zona în care marinarii întorși de la muncă căutau și găseau atenție feminină. 
Astăzi, zeci de femei, sumar îmbrăcate, stau în vitrinele acestor cămăruțe meschine de 2 pe 3 metri, de pe marginea aleilor, în așteptarea clienților. Își vând trupurile pentru câțiva zeci de euro și sunt dispuse să ducă la bun sfârșit orice fantezie. 
Așa cum probabil ați ghicit în Cartierul Felinarelor Roșii cel mai des cuvânt întâlnit este format din trei litere: sex. Dar să vă povestesc cum funcționează treburile aici. De la amiază până mult după miezul nopții, fetele stau în vitrinele roșii, îmbrăcate în lenjerie de corp fantezistă, căutând să atragă atenția trecătorilor. Oamenii se perindă în susul și în josul străzilor pe lângă ferestrele cu prostituate. Dacă văd o fată pe care o plac, bat la ușă, intră, negociază pentru serviciile pe care și le doresc, pentru durată și preț. Dacă este de acord cu cerințele prostituatelor, ușa se închide în urma lor, iar la fereastră se trage draperia și socializarea începe. Atenție însă, să nu vă imaginați că vă duceți cu banii în mână și sunteți invitați înauntru. Prostituatele au dreptul de a-și selecta clientela și vor refuza clienții care sunt nepoliticoși, beți sau care au probleme de igienă.
Oudezijds Voorburgwal este artera principală a Cartierului cu Felinare Roșii și cel mai vechi canal din Amsterdam. Practic tot cartierul este un labirint de străduțe strâmte. Un tur al orașului trebuie să cuprindă neapărat și o plimbare pe aleile dintre canale.  De altfel, în Amsterdam există o vorbă: aleile sunt atrăgătoare, bulevardele, respingătoare. 









Una din glumele obișnuite este când un turist grăbit întreabă unde găsește o anumită adresă, iar localnicii răspund calmi: ” Mergeți până la capătul canalului”. În realitate nu există capăt! Toate canalele sunt interconectate! 
Oudezijds Voorburgwal
Amsterdam este un oraș liber, poate cel mai liber oraș pe care l-am vizitat până în prezent. Probabil că este așa datorită oamenilor fără prejudecăți care își văd de viețile lor fără să le pese prea mult de ce se întâmplă în jur. Dacă noi în timp ce ne plimbam pe aleile strâmte din acest cartier, am trecut prin tot felul de stări ciudate, localnicii trecuți bine de a doua tinerețe, își vedeau de treaba lor ca și când totul este perfect normal și firesc. Câte au văzut de-a lungul vieții întâmplându-se sub ferestrele lor, numai ei știu.
În Cartierul Felinarelor Roșii nu veți găsi doar prostituate, este adevărat că zona are un aer predominant de divertisment pentru adulți, dar asta nu înseamnă că pe alei nu veți vedea turiști însoțiți de copii, mame care se plimbă agale cu cărucioarele sau bătrâni întorcându-se de la supermarket. În afară de bere și atmosferă de petrecere, sex de vânzare și o mulțime de turiști care privesc cu curiozitate, în cartierul felinarelor mai există multe magazine cu accesorii sexuale, cinematografe unde rulează filme pentru adulți și un muzeu al sexului. Veți vedea diverse teatre care oferă show-uri live cum sunt: Moulin Rouge, Casa Rosso, sau Bananenbar.





















De asemenea, există mai multe muzee tematice: Hash Marihuana Museum, Muzeul Prostituției sau Muzeul Erotic. Veți găsi și o multitudine de Coffee Shop-uri ce oferă o gamă largă de produse pentru fumat. Numeroasele magazine de canabis și cafenelele atrag mai mult de 3,66 milioane de vizitatori anual.  













În acestă zonă a Amsterdamului persistă mirosuri care la un moment dat s-ar putea să-ți displacă, de la miros de trabuc sau halbă de bere nespălată, la urină și canabis. Veți simți un miros dulceag, acela vine de la fumul de țigări cu marijuana sau hașiș, vândute de negri care vor să-ți ofere ”o iarbă specială”. Pe străzile înguste, acești aburi persistă în aer ca o ceață deasă. Mirosul specific te va lovi cu siguranță la fiecare 5 pași. Apropo de mirosul de urină. Pe aleile principale ale cartierului există la vedere nenumărate toalete publice, doar pentru bărbați, care au și un rol secundar. Orice client care dovedește că are o vezică plină primește la final un certificat prin care e scutit la taxele locale de apă menajeră. Autoritățile vor astfel să-și convingă cetățenii să nu se mai ”ușureze” pe stradă în văzul lumii, mai ales în zonele pline de baruri și cafenele din Cartierul Felinarelor Roșii. O idee care a prins, dovadă fiind cozile interminabile din dreptul acestor toalete care se formează mai ales după lăsarea întunericului când străzile devin foarte aglomerate. În centrul orașului există 35 astfel de toalete pentru bărbați, la femei însă, nu s-a gândit nimeni.
Notă! Nu vă faceți griji din punct de vedere al siguranței. Red Light District este o zonă relativ sigură a orașului, mult mai sigură decât alte cartiere similare din alte orașe. Contrar așteptărilor această zonă este mereu supraveghiată de polițiști și de bodyguarzii angajați chiar de prostituatele ce își desfășoară activitatea aici, și atâta timp cât îți vezi de treburile tale, nu îți face nimeni nimic.

Biserica Veche (Oude Kerk)

În Cartierul Roșu, ca un paradox incredibil, vitrinele în care se afișază seara prostituatele sunt chiar vis a vis de Oude Kerk, cea mai veche clădire din Amsterdam, biserica originală a comunității de pescari din vechiul Amsterdam. 
În ciuda a numeroase incendii, turnul din secolul XII al bisericii a supraviețuit, împreună cu o capelă atașată în secolul XV. Finalul lucrărilor la biserică a avut loc în anul 1306. Este cea mai bine păstrată biserică din Amsterdam, biserică care găzduiește expoziții sau concerte ocazionale.
Lângă biserică, în piața Oudekerksplein - Piața Bisericii Vechi, se află statuia domnișoarei Bella, ridicată din respect pentru prostituatelor din toată lumea. Este primul și unicul monument din lume dedicat lucrătorilor din industria sexuală. Jos, pe piatra cubică, o sculptură reprezentând o pereche de sâni mângâiați de o mână, realizată de un artist anonim, și-a găsit locul.





Nieuwmarkt

La est de Red Light District, la câțiva pași de Oude Kerk, se află Nieuwmarkt, o piață largă și interesantă, înconjurată de Chinatown și de câteva locuinte sociale. Din punct de vedere istoric, aceasta mărginea cartierul evreiesc, iar în timpul celui de-al doilea război mondial, evreii au fost adunați aici în așteptarea deportării în lagăr.
Odată ajunși aici aruncați o privire asupra impozantei Waag - Casa Balanței din piață. În vremea sa, aceasta a fost o casă de cântărit, și predecesoarea Muzeului Evreiesc de Istorie de azi. Merită să poposiți la Cafe in de Waag de la parter, una dintre cele mai renumite cafenele din cartierul evreiesc. De-a lungul zonei Zeedijk există, de asemenea, câteva restaurante chinezești bune și ieftine. De fapt, întreaga zonă Nieuwmarkt are o nouă rezonanță, și a suferit o schimbare considerabilă față de zilele în care era un ghetou de droguri. Dacă plecați către Centraal Station, găsiți și multe restaurante japoneze, portugheze și malaieziene.
Piața Nieuwmarkt a fost creată prin umplerea canalelor înconjurătoare, fiind amplasată chiar în interiorul porții vechi a orașului. Pe vremuri era un loc popular pentru comercianți și cumpărători care căutau aici produse proaspete. Astăzi, Nieuwmarkt atrage turiștii cu numărul mare de cafenele, restaurante și coffee shopurile care înconjoară piața, făcând acest pătrat un loc perfect pentru a petrece o zi însorită pe una din terase. Dacă ești în căutare de cocktail-uri, nu rata unul dintre cele mai apreciate localuri, atât de turiști cât și de localnici, Cafe Cuba, un bar în stil latin. 
Nu știu ce fel de cocktail a consumat nenea ăsta la Cuba Cafe, dar ceva îmi spune că a dat-o rău pe droguri. Este
clar că am aterizat în orașul cu cei mai veseli, ciudați, zapăciți, nonconformiști și caraghioși oameni din Europa. 
Piața Rembrandt ( Rembrandtplein)

A fost cunoscută în trecut ca Piața Untului. Construită în anul 1668, în prezent această piață este decorată cu cafenele, restaurante și magazine de suveniruri. În centrul pieței există un parc micuț unde te poți relaxa pe iarbă sau aduce omagii maestrului Rembrandt.

Muzeul de Stat ( Rijksmuseum )

Amsterdam este un oraș cultural. Are 141 galerii de artă și 42 de muzee, unele dintre ele specializate în lucruri interesante. De pildă, aici întâlnim muzeul cânepii, muzeul lalelelor dar și popularul muzeu al sexului. Totuși trebuie să fim realiști și să recunoaștem că acestea sunt făcute doar să ia banii turiștilor. Dacă vreți să vedeți un muzeu, trebuie să vedeți unul ca lumea.
Rijksmuseum este plin de lucruri interesante. Faima lui constă în colecția inegalabilă de maeștri olandezi din secolele al XVI - lea și al XVII- lea: ”Rondul de noapte” a lui Rembrandt - unul dintre cele mai celebre tablouri din lume, portretele de familie ale lui Frans Hals, scenele de beție ale lui Jan Steen, peisajele romantice ale lui Van Ruysdael și tablourile lui Vermeer.
Program: zilnic între orele 9:00 - 17:00
Preț: 17,50 €

Muzeul Van Gogh

Conține cea mai mare colecție de tablouri ale lui Van Gogh din întreaga lume, dar și lucrări ale altor artiști.
Program: zilnic între orele 10:00 - 18:00
Preț: 18 €

Muzeul Diamantului ( Diamond Museum)

În piața Muzeelor, în zona centrală a Amsterdamului, la câțiva pași de Rijksmuseum și Muzeul Van Gogh, într-o impozantă vilă din sec. XIX, se află Muzeul Diamantului. A fost înființat în anul 2007 de Ben Meier din dorința de a arăta lumii, fascinanta și mistica lume a diamantelor. 













Anual, peste 75 000 de vizitatori îi trec pragul. Dacă vă plac diamantele și vă fascinează bijuteriile luxoase atunci este obligatoriu să-i treceți și dvs. pragul. Cum veți face acest lucru veți fi întâmpinați de un ghid care vă va introduce rapid în temă.













Vi se va arăta cum a început viața unui diamant, veți vedea cum se adună, cum se selectează și cum se prelucrează o bucată de carbon până când ajunge la perfecțiunea unui diamant.  Veți vedea bancuri de lucru, polizoare, scule și oameni care lucrează. Veți afla și cum a ajuns Amsterdam să fie supranumit ”Orașul Diamantelor” și cum a fost centrul comercial și industrial al producției de diamante timp de patru secole. Evident, veți avea și ocazia să vedeți colecții întregi de bijuterii, să le probați și chiar să le cumpărați.😊
Trei inele care valorează 4 000 € bucata ... cu reducere.
Expoziția Muzeului de Diamante prezintă vizitatorului modul în care diamantele au fost create din punct de vedere geologic, prezintă istoria pasiunii umane pentru diamante și explica modul în care diamantul nu a devenit un simbol al bogăției, ci a început să fie asociat cu frumusețea și puterea.
”Diamonds are forever!” scrie pe un pliant. La fel vor fi și amintirile dvs. după ce veți vizita acest muzeu. Mai multe puteți afla accesând site-ul oficial
Program de vizitare:  zilnic de la 9.00 -17.00
Preț: 10 € pentru adulți  

Centrul Științific Nemo și Eye Film Institute

În mijlocul Oosterdok, la capătul tunelului Ij care leagă centrul orașului de Amsterdam de Nord, se află o clădire uriașă, în forma unui vapor, care adăpostește muzeul și centrul științific Nemo. Este cel mai mare centru de știință din Olanda, având cinci etaje cu lucruri interesante. Tot ce puteți găsi în Nemo are legătură cu știința și tehnologia ( expoziții, filme, ateliere și demonstrații). După o vizită aici veți ști de ce podurile sunt atât de rezistente, cum veți arătă peste 25 de ani, de ce semănați atât de mult cu părinții, cum se purifică apa, cum funcționează lumina și sateliții și multe altele. În apropiere se află o altă clădire impresionantă unde este arhivată istoria filmului olandez și străin prin sute de mii de fotografii, filme și postăre. Clădirea reprezintă o amprentă modernă a orașului ce vine în contrast cu partea veche a Amstardamului situată pe celălalt mal. Ambele clădiri se pot admira în timpul croazierei pe canale.










Piața de flori ( Bloemensingel)

Un obiectiv ce nu trebuie ratat este celebra piață de flori de pe canalul Singel care datează încă din 1862. După ce ați epuizat toate bisericile și muzeele posibile și imposibile, o plimbare prin singura piață de flori plutitoare din lume, este o adevărată încântare. Este unică prin fapul că mărfurile sunt expuse pe baraje plutitoare. Bloemensingel este fără îndoială unul dintre cele mai colorate și parfumate locuri de interes din Amsterdam în toate cele patru sezoane.
În dreapta pe canal se află piața de flori
Piața Bloemensingel este situată pe canalul Singel între Koningsplein și Muntplein și a devenit cea mai cunoscută piață de flori din Olanda. Pe noi pașii ne-au condus de două ori aici și credeți-mă că m-aș fi dus și a treia oară. Pentru un iubitor de flori Bloemensingel este locul unde poți petrece cel puțin o după - amiază. Orice floare preferată  căutați, aici sigur o veți găsi. Puteți cumpăra buchete de flori, ghivece cu flori, flori uscate, flori artificiale, seminte de flori și fel și fel de bulbi de flori. De asemenea printre miile de bulbi veți găsi tot felul de ierburi aromatice, flori unice în lume, chiar și semințe de canabis, poate vreți să cultivați acasă. 😊Florile proaspete sunt aduse în fiecare zi atât cu furgoneta cât și cu barca.





 












Știați că Olanda, în special zona dintre Amsterdam și Rotterdam, exportă mai multe flori tăiate decât tot restul lumii împreună? Adică 75% din piața globală. Olandezii vând, de asemenea, mai mult de 51 de procente din florile de ghiveci din întreaga lume, urmată de Danemarca, dar cu 18 procente mai puțin.
Program: luni - sâmbătă între orele 09:00 - 17:30, duminică între orele 11:30 - 17:30
Voi pe care l-ați fi ales? 😕
Pont: Dacă sunteți în căutarea unor suveniruri olandeze drăguțe, trebuie să știți că în fiecare magazin din piață găsit câte ceva pentru fiecare. Să nu vă așteptați însă, ca  suvenirurile să fie fabricate în Olanda, pentru că toate, dar absolut toate, sunt aduse din China. În schimb prețurile sunt cele mai bune din tot orașul.

Fabrica Heineken

Nu este o fabrică funcțională, dar este un obiectiv turistic excelent pentru consumatorii de bere. Acest obiectiv turistic se află într-o clădire din cărămidă roșie, clădire care a găzduit cândva fabrica de bere Heineken din oraș. Aici vizitatorii pot vedea intregul proces de fabricare al uneia dintre cele mai bune beri din lume. Tot aici se poate personaliza o stică de bere, ca și suvenir, contra sumei de 6 €.
Program: zilnic între 10:00 - 19:00, ultimul bilet se vinde la ora 17:30.
Preț. 21 €, preț în care intră consumul de bere fără număr.
Pont: Beneficiați de o reducere de 3 € din prețul biletului atunci când faceți rezervare online. În prețul biletului intră și o hartă a orașului cu cele mai spectaculoase atracții ascunse ale Amsterdamului. Bilete se pot cumpăra de aici.

Magazin de brânzeturi

Spre finalul aventurii ne-am pierdut într-un magazin de brânzeturi de pe bulevardul Damrak la nr. 62. Rafturi pline de sus până joc cu produse frumos aranjate și prezentate cu diverse sortimente: Maasdam, Gouda, Edam, Leerdammer sau Maaslander,  te fac să nu pleci cu mâna goală. Desigur, toate aceste varietăți se pot gusta. Magazinul are personal format din angajați prietenoși, vorbitori de engleză, care vor fi bucuroși să vă povestească despre produsele expuse.














Cu ce ne deplasăm? 

Cum spuneam la început, pentru distanțe mai mari recomand tramvaiul și autobuzul. Două mijloace plăcute de transport cu care ajungeți incredibil de repede peste tot în oraș. Tramvaiele și autobuzele circulă de la 6:00 dimineața, însă în weekend programul începe ceva mai târziu. După miezul nopții, un autobuz special de noapte preia călătorii. Biletele de călătorie se validează și la urcare și la coborâre. 
Din aeroportul Schiphol am cumpărat un bilet de călătorie ” Amsterdam Travel Ticket” care oferă călătorii nelimitate cu toate mijloacele de transport în comun din Amsterdam: autobuz, metrou, tramvai și ferryboat. Deci, puteți aranja toate nevoile dvs. de călătorie dintr-un șut. Acest bilet este valabil și pentru autobuzul 397 care face legătura între aeroport și centrul orașului. Ziua începe la miezul nopții și biletul este valabil până a doua zi la ora 4:00 dimineața.
Preț bilet: 16 € - valabil o zi, 21 € - valabil 2 zile, 26 € - valabil 3 zile.
Pont: Biletele se pot cumpăra online de aici.

Bicicleta 
Totuși, cel mai bun mod de a te deplasa prin oraș este cu bicicleta. Bicicliștii sunt stăpânii traficului în Amsterdam, unde sunt de patru ori mai multe biciclete decât mașini. Statisticile spun că sunt cel puțin tot atâtea biciclete câți locuitori are orașul. 
De altfel, Amsterdamul este ”decorat” cu 500 000 de biciclete din acelea prăpădite și se spune că alte 500 000 de biciclete zac pe fundul canalelor. Desigur, există angajați ai municipalității care au ca activitate scoaterea bicicletelor de pe fundul canalelor. Deci, dacă pe timpul sejurului vreți o bicicletă gratis, învățați să înotați! Altfel închirierea unei biciclete pornește de la 12 € pe zi. 😉
Amsterdamul are o rețea foarte complexă de piste de biciclete, de aproximativ 400 kilometri. Multe dintre acestea făcând parte din trotuarele pietonilor așa că aici trebuie să fiți mai atenți la biciclete decât la mașini. Cu siguranță cel mai periculos loc din Amsterdam nu este Cartierul Felinarelor Roșii la doi noaptea, ci pistele de biciclete la ore de vârf. Și acum îmi sună în urechi clinchetul bicicliștilor. În Amsterdam în orice parte v-ați uita, vedeți bicicliști, de la domnișoare îmbrăcate în rochii vaporoase de vară și pantofi cu toc, la mame ce cară unu - doi copii, până la bărbați la costum sau în pantaloni scurți. Rar vezi câte un ciclist pe cursieră îmbrăcat adecvat. De casca de protecție nici nu  mai aduc vorba. Totuși, se pare că cicliștii olandezi au o bicicletă de rezervă în debara, pentru ieșirile de la sfârșit de săptămână sau din vacanță.
Bicicletele tipice olandeze pot veni la pachet cu tot felul de suporturi și atașuri, pentru copil, cumpărături, purcel sau cățel.😛 O adevărată industie în plină dezvoltare. 
Cert este un lucru, la Amsterdam bicicleta este ca o mașină. Dacă nu o încuiați, dispare imediat, așa umilă cum este. Furtul bicicletelor, ca și la noi de altfel, este o mare problemă în Amsterdam. Sunt 500 000 de biciclete în acest oraș, iar un milion se fură anual. Dacă faceți o simplă socoteală înseamnă că vi se va fura bicicleta de două ori pe an. 😏
Grup de bicicliști în fața  Muzeului de Stat 
Regulile de circulație sună și ele ciudat: ignorați lumina roșie a semaforului. Așa procedează toată lumea în Amsterdam. Atenție însă la șinele de tramvai. Dacă îți prinzi roțile în ele îți scapă de sub control. De altfel, evitarea șinelor este o distracție în Amsterdam. Și mare atenție la tramvaie, fiindcă ele nu opresc pentru nimeni. 
Mai trebuie menționat faptul că în Amsterdam numărul bicicletelor a crescut spectaculos după anul 1971. Până atunci, traficul mare de mașini ducea anual la multe accidente cu victime, anul cel mai tragic fiind chiar 1971, când s-au înregistrat 3300 de morți, dintre care 400 de copii. Acesta a fost și momentul în care mii și mii de bicicliști au luat atitudine și au făcut numeroase proteste pentru reducerea traficului auto. Autoritățile au fost foarte receptive reacționând rapid și eficient, asta se poate observa în numărul uriaș de biciclete de pe toate străzile dar și din parcările special amenajate cum este de exemplu parcarea cu 20 000 de biciclete aflată aproape de Centraal Station, punctul de unde a început turul nostru.
Pont: biciclete se pot închiria de aici.  

Croazieră pe canale

Cu siguranță, acesta este modul cel mai relaxant de a te deplasa prin Amsterdam, un oraș verde, cu mai mulți copaci pe metru pătrat decât orice altă capitală europeană. 
Olandezii au o pasiune aproape ca o religie pentru toate formele de transport pe apă. Bărcile rivalizează cu bicicletele, ca mijloc de transport preferat, iar când oamenii nu sunt pe ape în orice fel de ambarcațiune, atunci se retrag în casele lor de pe ape. 
Sunt circa 100 km de canale în Amsterdam și în jurul lui, lungi, șerpuite, străbătute continuu de diferite ambarcațiuni, motiv pentru care o plimbare cu barca va fi binevenită. Dacă nu faceți o croazieră pe canale, veți pierde astfel perspectiva unică asupra orașului pe care acesta o oferă. Orașul se distinge prin calitatea arhitecturii rezidențiale, însă puține clădiri impresionează prin dimensiune. Un sistem complicat de diguri, pompe și canale asigură menținerea apelor la un anumit nivel astfel încât orașul și zonele înconjurătoare să nu fie inundate.
Într-o plimbare cu vaporașul pe canalele dintre clădiri veți putea zări și renumitele case plutitoare. În Amsterdam circa 5 000 de oameni locuiesc pe canale, în ambarcațiuni precum cele din imagini. Au bucătării, dormitoare, băi, unele chiar și mici terase cu flori. Mi-am pus întrebarea clasică ” și unde se revarsă rezidurile din băile lor?” Răspunsul este: în canale! Dar, există și un dar, canalele sunt curățate în fiecare noapte. 
Costă destul de mult o astfel de locuință, însă oamenii și le doresc pentru că trăiesc  pe apă și sunt întotdeauna în centrul orașului. A devenit un fel de modă. E mai scump acum să trăiești într-o casă plutitoare decât într-o casă propriu-zisă. 
De fapt, aceste case pe apă sunt împărțite în trei categorii principale. În prima intră modernele sau somptuoasele woonarkern, construite pe un ponton. Prețurile pentru acestea le depășesc deseori pe cele ale caselor propriu-zise. A doua categorie este cea a barajelor vechi care și-au transformat calele în spații de locuit. Acestea pot fi puse în mișcare fie cu un motor, fie cu vele. Ultimele sunt vasele mici transformate, care rămân ancorate într-un singur loc.
Dacă tot am adus vorba de casele propriu zise trebuie să vă spun că foarte puține sunt decorate cu flori la fereastre. Podurile sunt împodobite cu flori, însă mă așteptam ca toate fațadele caselor să debordeze de petunii și mușcate. Pe parcursul croazierei un singur balcon cu flori am zărit. Era întreținut de un chipeș domn cu atâta pasiune de îți era mai mare dragu să-l admiri. Ne-a făcut cu mâna în semn de apreciere atunci când toate obiectivele foto s-au îndreptat spre el. Datorită faptului că se află pe traseul croazierelor cred că acest balcon este cel mai fotografiat balcon din Amsterdam.
Sfat: Dacă aveți baftă de o vreme însorită, optați pentru o barcă descoperită, pentru că, pe lângă faptul că geamurile sunt în general mici și foarte zgâriate, vă și opturează din vizibilitate. Dacă vremea este capricioasă, căutați o barcă în care să nu vă plouă. Cel mai potrivit este să optați pentru un loc afară, în spate de tot, de unde veți avea parte de dublă priveliște, ca noi. 😉
De știut: La urcare pe barcă un așa zis fotograf va importaliza momentul. La debarcare, pe un panou,  vor fi expuse toate pozele care pot fi cumpărate cu 7 €. În realitate aceste poze  nu merită nici un euro.
Preț croazieră10 € de persoană.
Durată: o oră. 
Punct de plecare - sosire: majoritatea croazierelor au punctul de plecare din fața fabricii Heineken.

Canale

Fiecare dintre cele patru canale principale ale Amsterdamului are aproximativ trei kilometri lungime. Cum căile navigabile nu sunt situate la distanțe prea mari și sunt legate de străzi lăturalnice, este ușor să șerpuiți sau să treceți de pe unul pe altul. Rețeaua de grachtengordel - centura de canale - a fost creată în prima jumătate a sec. XVII pentru a sta la dispoziția unei populații mai bogate și mai numeroase. Cum de-a lungul canalelor s-au ridicat case mari, clasa de comercianți s-a mutat treptat de-a lungul acestor canale.
Plimbarea de-a lungul celor trei canale concentrice dezvăluie diferențe semnificative de stil. Prinsengracht - Canalul Prințesei este probabil cel mai umil dintre cele trei, cu cel mai mare număr de depozite. Keizersgraht - Canalul Împăratului este cea mai adorabilă și mai variată cale navigabilă. Totuși, pe Herengracht se află cele mai elegante și scumpe vile. 

Seara în oraș

Dacă aveți destulă energie să colindați până târziu străzile, atunci veți vedea că o seară în oraș sigur aduce strălucire în vizitarea Amsterdamului. Veți descoperi un altfel de oraș, poate mai aglomerat, însă cu aceleași canale dar de această dată luminate, lumini roșii la ferestre, vitrine cu femei, ciudați la colț de stradă și aceiași turiști neobosiți. 
Strada Oudebrugsteeg te conduce fix în Red Light District fără nici un ocoliș
Dar unde să mergi? Este o întrebare grea, însă un lucru e cert, există câte ceva pentru fiecare, mai dificil este să alegi din marea varietate de opțiuni. În plus, o astfel de capitală este obligatoriu de vizitat și noaptea la lumina felinarelor, când arată cu totul și cu totul altfel.
Noi recunoaștem că trei seri la rând pașii ne-au purtat din Centraal Station, pe lângă frumoasele case din Damrak, pe care le-am admirat și fotografiat de nenumărate ori, până în Red Light District - celebrul cartier din Amsterdam, locul unde desfrâul și prostituția se găsesc la fiecare colț de stradă. Știu, v-am mai plimbat o dată pe acolo, dar nu noaptea atunci când străzile prind viață iar faimoasele lumini roșii se aprind! 😉
Nu am făcut asta dintr-o obsesie, ci din pură curiozitate, așa cum procedează majoritatea turiștilor, care vin aici din diferite colțuri ale lumii, unde prostituția nu este legală. Aici, prostituția nu doar că este legală, dar este și o adevărată atracție turistică, unde grupuri întregi de turiști însoțite de ghizi locali, se perindă pe străduțele îngheisuite, în căutarea cu privirea ... și nu numai, a celor mai apetisante imagini. 
Atenție, însă! Fotografiatul este strict interzis și aspru pedepsit în întregul cartier. Nu știu dacă asta se datorează faptului că prietenii și familiile prostituatelor nu știu despre ocupația acestora, sau poate acestea doresc bani în schimbul pozelor?! Cert este că eu am scăpat ieftin, după ce am fotografiat această prostituată, doar cu câteva înjurături, alți turiști au fost împinși în apă cu tot cu aparatura foto.😃 
Lăsând la o parte prostituatele, Red Light District este extrem de ofertant din punct de vedere al fotografiei, pentru că odată cu lăsarea întunericului luminile roșii creează o atmosferă specială. Drept urmare, dacă v-ați planificat o vizită la Amsterdam, atunci trebuie să faceți o incursiune după miezul nopții și în Cartierul Felinarelor Roșii, evident doar pentru a arunca o privire și a vă potoli curiozitatea.😋 În plus, aici veți găsi cele mai interesante restaurante unde puteți avea parte de o cină romantică. Un mod plăcut de a vă încheia ziua.

Unde ne cazăm?

Orașul are în jur de 821 000 locuitori, dar anual vin 18 milioane de turiști să-l viziteze, așa că s-ar putea să fie greu de găsit cazare. Noi recomandăm Hotel Ibis Schiphol Amsterdam Airoport pentru serviciile de calitate de care am avut parte în acest sejur. Se află în apropiere de aeroport și oferă transfer gratuit cu autobuzul din aeroport fix până în fața hotelului. În plus, vis a vis de hotel se află stația de autobuz Schiphol, de unde puteți lua autobuzul care vă lasă în 20 de minute în centrul orașului. O cameră pe noapte la acest hotel  costă între 100  și 140 €.

La final, un bonus de curiozități despre Amsterdam 😊 Știați că ...

- Numele orașului vine din limba latină Amstelodamum, care se traduce prin ” Digul de pe Amstel”. Dam în olandeză înseamnă dig iar Amstel fiind râul care străbate orașul.
- Lacul Ijsselmeer de lângă Amsterdam, a fost inițial un golf al Oceanului Atlantic numit Zuider Zee, acum un dig lung de 32 de km separă lacul de ocean și astfel Amsterdamul a devenit un oraș interior.
- Expresia ”punctul zero altitudine” a apărut în Olanda. Începând din sec. al XVII-lea, altitudinea deasupra nivelului mării se măsoară față de punctul de referință care este Amsterdam (așa numitul indicator zero din Amsterdam). De altfel, Olanda este cea mai joasă țară din lume din punct de vedere al altitudinii. Partea sa vestică este afectată în continuare de o lentă afundare, în decursul unui secol aceasta a coborât cu 10 cm.
-  Statisticele ne indică faptul că Amsterdam este a patra capitală europeană în topul preferințelor turistice după Londra, Paris și Roma.
-  În nici o altă țară din Europa nu există atât de mulți bicicliști. În Olanda sunt 13 milioane de biciclete într-o țară cu 17 milioane de locuitori. Amsterdam fiind numit cel mai prietenos oraș din lume cu bicicliștii.
Cea mai originală bicicletă: ghidonul  fiind înlocuit cu o coadă de mătură. 😃
-  Peste 18 milioane de turiști vizitează anual această capitală, mai mult decât populația țării. Astfel că, începând cu anul 2019, pentru limitarea fluxului de turiști care invadează orașul, taxele pentru vizitatori vor fi majorate, iar autoritățile locale vor căuta noi modalități pentru limitarea numărului de camere disponibile pentru cazare. Închirierea unor locuințe pentru sejururi scurte ar putea fi interzisă. De asemenea, în Red Light District, municipalitatea va impune o ” pauză de curățenie” în serile foarte aglomerate și va închide pe termen scurt accesul pe străzi în scopul salubrizării acestora.
- Datorită legendarei toleranțe, orașul e una dintre cele mai populare destinații pentru homosexuali și lesbiene. Pentru homosexuali sunt peste 60 de baruri, cluburi și hoteluri, pentru lesbiene oferta este mult mai limitată. 
- În fiecare vară se sărbătorește parada homosexualilor, un eveniment ce adună la un loc 300 000 de turiști. La ce să te aștepți în capitala europeană a homosexualilor?!
- Dacă v-ați pus întrebarea de ce unele prostituate au lumini albastre în vitrine și nu roșii, este pentru a indica faptul că nu sunt cu adevărat femei, născute ca atare. Sunt de fapt transexuali sau travestiți.
- O prostituată ajunge să plătească de la 80 € în timpul zilei la 120 € pentru o noapte, pentru o cameră cu fereastră stradală.
- Orașul a devenit faimos pentru liberalizarea consumului de droguri ușoare - marihuana sau hașiș. La tot pasul întâlnești ”Cofee Shop”, faimoasele cafenele de unde se cumpără droguri. Prețul unei prăjituri cu canabis pornește de la 8 €. Din pură curiozitate am testat-o și noi! Nu a avut absolut nici un efect. Deși am fost atenționați să avem grijă pentru că nefiind consumatori s-ar putea să ni se facă rău.
- Olanda are o veche tradiție în ceea ce privește cafenelele. Unii pretind că primul bar, numit eufemistic cafenea, și-a deschis porțile în Amsterdam în sec. XII, când doi oameni și un câine au fost aduși de valuri pe malurile mlăștinoase ale râului Amstel.
- Nu înjurați fotograful, nu este vina lui. Și nu, nu este o iluzie optică, casele chiar sunt înclinate. Multe clădiri din Amsterdam sunt vizibil înclinate în față, însă au fost intenționat construite așa. Până la începutul sec. XIX, regulamentele de construcție civilă din Amsterdam, impuneau în mod expres ca toate casele să fie obligatoriu construite ușor înclinate în față.
Există mai multe teorii legate de acest aspect. Înainte de sec. XIX, multe dintre actualele case erau folosite pentru a depozita mărfurile, iar ridicarea lor cu ajutorul scripeților era mai ușoară astfel și lovirea pereților era evitată datorită înclinării fațadei. 
O altă explicație este că datorită scufundării inegale a pilonilor de lemn ce susțin casa, aceasta treptat, se înclină inegal. Oricare ar fi motivul real, în zilele noastre, în Amsterdam este legal să construiești o casă înclinată dacă și casele de lângă sunt și ele înclinate, însă nu mai este obligatoriu.
-  Dacă v-ați pus întrebarea de ce casele sunt înalte și înguste, iată răspunsul. Impozitul pe locuință se plătește strict pentru suprafața de la sol. Locuitorii au găsit această soluție ingenioasă de a-și construi case înguste, dar cât mai înalte, pentru a plăti un impozit cât mai mic pentru o suprafață cât mai mare.
Înainte de venirea lui Napoleon, clădirile nu erau numerotate, aveau doar niște plăcuțe, mici desene, prin care acestea erau identificate.
- Probabil ați observat deja că nici o casă nu are perdele la fereastră. Totul se datorează religiei protestante, care spune că trebuie să arăți că nu ai nimic de ascuns. 
- Sloganul 3D al orașului ” I Amsterdam” este fotografiat zilnic de 8 000 de ori.
- Știați că atunci când aterizați cu avionul pe Aeroportul Internațional Schipol, vă aflați la 3,4 metri sub nivelul mării?
-Limba engleză este obligatorie în toate școlile din Olanda.
- În Amsterdam sunt peste 1200 de poduri.
- Are cel mai mare număr de muzee pe metru pătrat dintre toate orașele lumii.
- Nu am testat-o însă apa de la robinet este cea mai sigură și curată de pe întregul continent.
- Olandezii consumă în medie 75 de litri de bere anual.
- După nordici, olandezii sunt cei mai mari consumatori de cafea. Aproximativ 140 litri anual.
- În Olanda locuiesc cei mai înalți oameni din lume. Media înălțimii bărbaților este de 1,84 m  iar a femeilor de 1,70 m. Sincer, polonezii mi s-au părut mult mai înalți.
Acesta este Amsterdam, capitala mondială a bicicletelor, un oraș viu și plin de culori. Dacă v-ați fi așteptat la un peisaj rece și neprimitor, iată că imaginile dărâmă toate tiparele: urbea elegantă combină cu succes stilul baroc olandez cu cel gotic caracteristic ”epocii de aur” a orașului. Canalele navigabile pe care este construit Amsterdamul găzduiesc multe construcții incluse în patrimoniul UNESCO, muzee, berării și încântătoarele cafenele. Toate acestea fac din capitala Olandei o destinație unde poate merită să te întorci și a doua oară.
Cam atât despre Amsterdam, l-am luat destul la puricat. Promit să revin și cu alte destinații turistice din Benelux și nu numai, dar doar dacă îmi spuneți și mie de ce v-ar plăcea să vizitați Amsterdamul? 😊

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...