" Lumea este ca o carte, iar cel ce nu călătoreşte citeşte doar o pagină..." - Sf. Augustin
"Suntem cu toţii pelerini în această călătorie, doar că unii dintre noi au hărţi mai bune" - Nellson R. DeMille.

duminică, 17 ianuarie 2016

Mer de Glace ... un vis împlinit!

Mer de Glace este locul pe care mi l-am propus să-l vizitez în vara lui 2011 atunci când am ajuns pentru prima dată în staţiunea Chamonix. Din păcate pentru că am staţionat mult prea mult pe platformele de la Aiguille du Midi - 3842 m, vrăjită fiind de peisajul înconjurător al Alpilor celor trei ţări: Italia, Franţa şi Elveţia; l-am ratat cu brio. Cu temele făcute din timp, în vara lui 2014 am purces din nou la drum, cu gândul să bifăm tot ce data trecută ratasem. Ei bine, cum socoteala de acasă nu se potriveşte cu cea de la faţa locului, din cauza vremii capricioase, escapada noastră s-a încheiat, printre stropi de ploaie şi doar câteva minute de soare, cu o sesiune de shopping şi o simplă plimbare prin Chamonix. Datorită faptului că ambiţia ne-a fost pusă la încercare şi de această dată, în iulie 2015 aveam să ne reprogramăm o altă vizită în Alpii francezi. De această dată  încheiată cu succes. Vremea a fost atât de generoasă cu noi încât nu ne-a lăsat inima să nu mai dăm o fugă până la Aiguille du Midi pentru încă o sesiune foto a masivului Mont Blanc, pe care o puteţi vedea aici, şi apoi să coborâm la Mer de Glace. Mi-am dorit cu ardoare să ajung la Mer de Glace cât mai repede, întrucât din cauza încălzirii globale, gheaţa a ajuns să se topească de trei ori mai repede decât de obicei, astfel încât atât staţiunile de schi de aici cât şi gheţarul s-ar putea transforma într-o frumoasă amintire.
Şi într-un final am ajuns....
Mer de Glace  sau Marea de Gheaţă este un gheţar aflat în partea de nord a versanţilor din masivul Mont Blanc ce se întinde pe o suprafaţă de 32 de kilometri pătraţi. Lăţimea lui variază de la 700 la 1950 de metri şi grosimea de la 200 la 400 de metri. Acum are o lungime de 7 km ( înainte era mult mai mare) şi o adâncime de 200 m,  fiind cel mai mare gheţar din Franţa. Mer de Glace s-a format prin confluenţa a trei mici gheţari: Geant, Jorasses Grandes şi Leschaux sub Masivul Mont Blanc du Tacul, croindu-şi drum spre Valea Chamonix.
După ce am coborât de pe Mont Blanc, ne-am îndreptat spre gara din Chamonix, aflată la circa 10 minute distanţă de staţia de telecabină ce coboară de la Aiguille du Midi.

De aici renumitul trenuleţul cu cremalieră Montenvers - Mer de Glace, te urcă până la 1913 m, printr-un peisaj de poveste la Montenvers. Această linie ferată montană funcţionează din anul 1908, cu aproape un secol după ce zona a fost intens vizitată de cercetători care au scos la iveală frumuseţea şi unicitatea ei. Întregul traseu are o lungime de 5,141 km şi urcă încet pe munte, în formă de Z, printre brazii veşnic verzi, oferind o privelişte panoramică asupra staţiunii Chamonix, ce se întinde pe o suprafaţă de 245 km² la baza sa.

La capătul unei călătorii de 20 minute, la bordul micuţului tren roşu cu trei vagoane, ce se strecoară prin tuneluri de rocă şi străbate viaducte - cel mai lung având 152 m, până să-ţi dai seama, ajungi la destinaţie, pe ţărmul faimosului Mer de Glace, la o altitudine de 1913 metri, în celebra gara Montenvers.
Terasa panoramică din gara Montenvers - 1913 m
Gara Montenvers - 1913 m
Este o după amiază cu vreme faină, numai bună de fotografii. Aşa că profităm de asta. Acelaşi lucru fac şi alţi câteva sute de turişti veniţi din toate colţurile lumii special pentru a vedea cu ochii lor acest fenomen al naturii. Practic ne aflăm în inima zonei Mont Blanc, de aici se poate admira în toată splendoarea sa Mer de Glace, unul dintre ultimii gheţari ai Europei.
Mer de Glace  de pe versantul nordic al Mont Blanc, îşi croieşte încet drum către valea Chamonix
Primul impact este dezamăgitor. Te uiţi în jur şi ai un şoc la vederea gheţarului dar şi un gram de regret că nu am rămas mai mult să admirăm Mont Blancul de pe platformele Aiguilles du Midi, pentru că Mer de Glace arată foarte trist. Roca în stare pură, brută este acoperită de nisip şi totul pare foarte murdar. Unde este gheţarul, acel gigant de gheaţă care a inspirat, uimit şi fascinat întotdeauna oamenii? Ce s-a întâmplat cu frumuseţea lui şi culoarea alb imaculată pe care o ştiam noi? Tragem aer în piept, un aer curat, tare şi căutăm o altă perspectivă pentru fotografii. O şi găsim rapid strecurându-ne prin mulţimea de turişti care stau gură cască, tolăniţi pe şezlonguri, la soare.
Câţiva paşi mai la dreapta, puţin aplecaţi în faţă şi iată diferenţa. În fundal se înalţă vârful Grandes Jorasses de 4 208 m
Aici, lângă gară se află Grand Hotel du Montenvers cu o terasă panoramică asupra celor mai prestigioase vârfuri din zonă: Aiguille du Moine - 3412 m, Les Drus - muntele cu două vârfuri cel mai mare având 3754 m, Aiguille Verte - 4122 m , Les Grandes Jorasses - formaţiunea de 6 vârfuri de granit, cel mai înalt de 4208 m, Dome de Rochefort - 4015 m, Dent du Geant - 4013 şi Aiguille des Grands Charmoz - 3445 m. Le fotografiem şi noi din toate unghiurile posibile şi încercăm să ne imaginăm cum se transformă locul seara, după ce ultimul tren şi ultimii turişti au plecat.
Grand Hotel du Montenvers un loc plin de istorie şi autenticitate, construit în 1880 într-un cadru natural deosebit
Trenuleţul cu cremalieră Montenvers - Mer de Glace
Les Drus  munte din masivul Mont Blanc cu două vârfuri cel mai înalt de 3754 metri
Les Drus - 3754 metri renumit în rândul alpiniştilor
Şi din nou Les Drus - 3754 metri :)
Aiguille Verte - 4122 m
De la stânga la dreapta: Grandes Jorasses,  Dome de Rochefort , Dent du Geant  şi Aiguille des Grands Charmoz
Această gară Montenvers pe vremuri se afla pe ţărmul Mer de Glace, dar cu trecerea timpului gheţarul s-a retras incredibil de mult. Cu această ocazie în 1960 s-a construit o gondolă care îi coboara pe turişti spre Grota de Gheaţă săpată în masa gheţarului în 1946.

Ne urcăm şi noi într-o gondolă cu maxim 10 locuri care ne coboară câteva sute de metri până unde în 1960 se afla gheţarul. De aici, de la punctul terminus al gondolei, alături de alte câteva sute de turişti, plecăm mai departe pe o cărare până pe "marginea prăpastiei", locul de unde încep o succesiune de scări verticale spre actualul "ţărm" al gheţarului Mer de Glace. Pentru a permite circulaţia în ambele sensuri, există două "linii de scări", pe unele se coboară, pe altele se urcă, ambele îmbrăcate în preşuri de cauciuc pentru a nu aluneca. De aici 400 de scări cu vedere la Mer de Glace ne despart de intrarea în grotă, motiv pentru care nu mulţi turişti se încumetă să parcurgă acest traseu până la final.
Retragerea gheţii devine tot mai clară odată ce ajungi la plăcuţele de bronz prinse în stâncă pe care sunt specificate nivelele la care se afla gheaţa de-a lungul timpului începând cu sfârşitul sec. al XIX-lea şi până în anul 2003.
Pe parcursul întregului traseu am făcut nenumărate popasuri pentru a imortaliza în imagini tot ceea ce "mişcă". Fie că este  vorba de Mer de Glace, de care ne apropiam tot mai mult, fie că este vorba de alpinişti care stau cocoţaţi pe stâncă la soare sau de vârfurile măreţe care ne înconjoară. Timpul se scurge rapid la coborâre şi doar când ajungem jos realizăm ce traseu lung şi întortochiat am parcurs. La întoarcere este ceva mai dificil, deşi dacă ai condiţie fizică nu vei întâmpina nici un fel de problemă.
De la stânga la dreapta: Grandes Jorasses,  Dome de Rochefort, Dent du Geant  şi Aiguille des Grands Charmoz
În fundal Dent du Geant - 4013 m
Mer de Glace invită turiştii să se lase fascinaţi de creaţia naturii...
Les Drus - 3754 metri
Şi din nou Les Drus - 3754 metri considerat de noi cel mai fotogenic vârf  :)
La jumătatea traseului
Ajungem jos, unde pe o suprafaţă relativ mică, acoperită în permanenţă de gheaţă s-a creat un adevărat "sit" turistic prin săparea în gheţar a unor grote ce pot fi vizitate şi care nu sunt de fapt doar simple grote. Grota adăposteşte o expoziţie montană dedicată ce descrie viaţa oamenilor de munte de la începutul secolului XIX şi opere de artă sculptate în gheaţă de artişti din întreaga lume care vin în fiecare an pentru a le înlocui pe cele pe care temperaturile din timpul verii le distrug.  Acest lucru a devenit o tradiţie de mai bine de 50 de ani.

Intrarea în grotă este protejată cu copertine pentru că apa se scurge în permanenţă. De altfel, o mare suprafaţă a gheţarului, expusă la soare, este acoperită cu pânză groasă pentru a reduce ritmul de topire.
În interiorul grotei tunelul "Grotte de glace" îi conduc pe  vizitatori în inima gheţarului, unul cât se poate de banal unde pe pereţii de gheaţă sunt expuse fotografii din perioada de început a exploatării turistice a gheţarului. Câteva reflectoare luminează gheaţa în diferite culori. Peştera este refăcută anual, în funcţie de modificările survenite în gheţar, motiv pentru care este închisă de două ori pe an, toamna şi primăvara.

Istoria locului

- În 1741 englezul Windham e Pocock, spulberă superstiţiile locale vizitând primul celebrul "gheţar" din valea Chamonix, considerat până atunci adăpostul demonilor. În ciuda  predicţiilor sumbre, ajunge jos în condiţii de siguranţă şi descrie pentru prima dată, ceea ce ei numesc  astăzi gheţarul "Mer de Glace".
- În 1880  este inaugurat Grand Hotel Montenvers.  Este momentul în care  încep să efectueze transportul primilor turişti care ajung la o altitudine de 1913 metri.
- În 1892 începe proiectul de construcţie a unei căi ferate pentru a ajunge la Montenvers.
-  În 1908 linia se deschide până într-un anumit punct.
- În 1909 trenul cu aburi ajunge pentru prima dată în punctul terminus, staţia Montenvers, într-un timp record pentru acea epocă: 55 minute.
-  În 1946 se naşte o nouă atracţie turistică. Este escavat şi pregătit o peşteră în inima gheţarului.
- În 1954: o premieră mondială pentru un tren cu cremalieră: linia este electrificată.
- În 1960: telecabina care coboară la Mer de Glace de la Montenvers este gata.
- În 1988 o nouă telecabină o înlocuieşte pe prima.
- În 1993 este deschisă pentru prima dată linia pe perioada iernii, datorită construcţiei de protecţie  avalanşe  care protejează calea ferată.
Nu foarte fotogenică, aşa arăta  Grota de Gheaţă în iulie 2015
De remarcat este faptul că, canicula care a afectat Franţa în această vară s-a resimţit puternic atât pe masivul Mont Blanc, cel mai înalt vârf muntos din Alpi, unde gheaţa s-a topit într-un ritm alarmant; cât şi la Mer de Glace, care a pierdut în grosime 3,61 metri doar între octombrie 2014 - octombrie 2015 şi de trei ori mai mult decât într-un an obişnuit, potrivit laboratorului de glaciologie din Grenoble. În ultimii 30 de ani, Mer de Glace a pierdut în medie un metru pe an din grosime, ca urmare a încălzirii globale, iar dacă am lua în considerare un scenariu climatic mediu, gheţarul ar putea să dispară cât de curând. Dacă nu aţi ajuns încă aici, ar fi cazul să vă grăbiţi, până nu Mer de Glace va fi istorie.
O ultimă privire spre Mer de Glace, locul care a inspirat scriitori şi artişti precum J.J. Rouseau, V. Hugo, Goethe şi mulţi alţii
Preţuri:

- Preţul unui bilet  de tren Chamonix - Montenvers ( tren+gondolă ) în iulie 2015 era 31 euro.

Ponturi:

- Pentru a economisi bani puteţi cumpăra un multipass atât pentru Aiguilles du Midi cât şi pentru Mer de Glace ( tren + gondolă). Astfel veţi scuti 28 de euro. Preţurile actualizate le găsiţi aici.
-  Ocupă un loc în tren pe partea stângă la urcare şi pe partea dreaptă la coborâre, pentru a beneficia de panorama cu perspective spre partea de nord a staţiunii Chamonix.

La Mer de Glace am găsit cele mai faimoase vârfuri de munte, pajişti alpine izolate presărate cu nenumărate specii de flori colorate, stânci impunătoare şi cascade răcoritoare. Un peisaj natural vechi de secole care te aşteaptă să-l descoperi pas cu pas. Chiar dacă într-o bună zi Mer de Glace nu va mai fi, merită o vizită aici, fie numai pentru plimbarea cu trenuleţul cu cremalieră sau pentru peisajul înconjurător. Este o experienţă nouă ce merită trăită de orice călător.