" Lumea este ca o carte, iar cel ce nu călătoreşte citeşte doar o pagină..." - Sf. Augustin
"Suntem cu toţii pelerini în această călătorie, doar că unii dintre noi au hărţi mai bune" - Nellson R. DeMille.

duminică, 17 februarie 2019

Volendam - perla Olandei de Nord

Marea majoritate a turiștilor care decid să viziteze Olanda se opresc în Amsterdam sau altă metropolă mare, precum Rotterdam sau Haga. Desigur, sunt orașe care merită văzute, însă Olanda nu înseamnă doar atât. Dincolo de magazinele cu accesorii sexuale și ”vitrinele roșii” se află o lume care merită descoperită de orice turist iubitor de frumos. Așadar, dacă căutați o destinație unde viața este simplă și liniștită, unde localnicii duc un trai  normal, fără stresul din metropole, atunci am o propunere pentru voi. Dar pentru început vă propun să facem un simplu exercițiu de imaginație: gândiți-vă la case de lemn frumos colorate, aranjamente florale la ferestre, un port cu bărci tradiționale, canale, poduri, fructe de mare, anghilă afumată și hering mărunțit cu ceapă. Mai simplu spus: Bine ați venit, fie și cu gândul, în fotogenicul Volendam! 😊 
Când pronunț Volendam, gândul îmi zboară involuntar la componenții legendarei trupe BZN, formată din Jan Keizer și Anny Schilder/Carola Smit, pentru că acesta este satul lor natal, dar și locul unde mi-am lăsat o parte din suflet. Am suspinat ani de zile după această destinație, pe care o știam doar din ghidurile turistice, și mi-am dorit cu ardoare să ajung aici, la ei acasă, chiar dacă nu am ratat nici un spectacol pe care l-au susținut la Sibiu. Ei au fost singurii care au reușit, în noaptea dintre ani, să mă scoată  din confortul casei, în piață. Ce frumos ar fi fost să mă întâlnesc cu ei și pe străzile din Volendam. Dar cât de norocos trebuie să fii?! Mi-am dorit să ajung în satul lor natal pentru a înțelege mai bine, de unde acești oameni calzi, romantici și frumoși, au atâta inspirație. Și am aflat. Cum? Pur și simplu, luând la pas străduțele pitorești ale Volendamului, localitatea cu doar 22 000 de locuitori ce a devenit în timp cel mai renumit sat pescăresc din Olanda. Este faimos în primul rând pentru vechile sale bărci pescărești și pentru costumele populare pe care unii localnici le mai poartă și astăzi în zile de sărbătoare. Alături de Zaanse Schans este singurul loc unde am avut ocazia să văd femei purtând tradiționala bonetă cu vârful ascuțit, celebră peste tot în lume, un adevărat simbol al Olandei.
Cu siguranță ați auzit de Volendam, acest satuc pescăresc plin de viață, aflat la doar 20 km nord - est de Amsterdam, între Edam și Marken. A fost fondat în secolul al XIV - lea fix în portul orașului vecin Edam, localizat pe râul Ijsselmeer. Se poate ajunge la el, simplu, cu bicicleta, pe numeroasele rute de ciclism special amenajate pentru a face legătura între sate, porturi și orașe. Practic, olandezii par să se fi născut pe bicicletă de vreme ce țara are, atenție! circa 22 000 km de piste de biciclete ce taie țara în lung și-n lat. O plimbare cu bicicleta în aceste zone deosebit de pitorești ca Volendam, Zaanse Schans sau Geithoorn - un fel de Veneție a Nordului, poate face minuni nu doar pentru fizic cât mai ales pentru psihic. Uneori, doar gândindu-mă la aceste oportunități, mi-aș fi dorit să mă fi nascut aici.
Am ajuns în fotogenicul Volendam la orele prânzului; după o scurtă vizită la Zaanse Schans unde este surprins cel mai bine spiritul olandez, cu mori de vânt, saboți de lemn și o gamă variată de brânzeturi; atunci când soarele ardea cu putere, un privilegiu pentru olandezii care știu să profite din plin de aceste puține zile, și un mare noroc pentru noi cei care am străbătut mii de kilometri pentru a gusta puțin din farmecul acetui loc. Încă de la primul contact cu Volendam am descoperit un sat vesel, colorat, ordonat, cu case ca-n povești impecabil întreținute, flori în grădină și la ferestre, oameni frumoși care știu să-și trăiască viața în strănsă legătură cu natura dar și civilizație, curățenie, contrar fluxului de turiști care se perindă pe aici, zi de zi.

Plimbarea la pas am început-o fix din fața muzeului Volendam, care prezintă costumele populare ale olandezilor, aflat într-o casă frumoasă, pe Zeestraat 41, un bulevard cu case aproape la indigo. Genul acela de căsuțe familiale din cărămidă roșie cu un singur nivelcu acoperiș țuguiat, cu perdeluțe de dantelă la ferestre, cu câte o mică moară de vânt poziționată frumos în grădina casei și cu băncuțe în fața intrării.

Intenționăm să ajungem pe Haven, strada principală, sau mai corect spus, faleza cu vedere spre mare, dar nu înainte de a ne ”rătăci” prin Het Doolhof - cea mai veche parte a centrului din Volendam. Un labirint de străzi ce își poartă numele datorită caselor care nu au fost construite conform unui plan stradal, ele lăsând impresia că au fost amplasate aleatoriu. Acesta este și motivul pentru care aceste străzi înguste cu case autentice au exercitat o influență foarte puternică asupra imaginației pictorilor și artiștilor care au vizitat Volendam încă din 1880. Printre aceștia se numără francezul Henry Havard care a ajuns aici în 1883, urmat de Renoir și Picasso. Între anii 1875 -1914 Volendam devine o adevărată colonie de artiști și model pentru mulți pictori. Astăzi, datorită lor Volendam este cunoscut pe plan mondial. O mare parte a tablourilor pictate la acea vreme pot fi găsite pe pereții hotelului Spaander, unde în trecut, tablourile au fost folosite ca mijloc de plată pentru nopțile de cazare.
Pe agitata Haven, de-a lungul promenadei, se găsesc o gamă largă de restaurante micuțe ce te îmbie cu pește, cafenele cochete și boeme, magazine de tot felul și locuri de divertisment. Fie că doriți să savurați un prânz delicios, fie că doriți să vă răsfățați la magazinele pline de suveniruri speciale, aici este locul potrivit. Tot aici, la studiourile de fotografie, aveți ocazia de a vă fotografia purtând costume tradiționale. Dacă doriți să plecați acasă cu astfel de fotografii memorabile atunci trebuie să știți că veți fi nevoiți să scoateți din buzunar 15 €/pers. pentru o singură fotografie. Două dintre aceste studiouri foto se numesc: Kiss Fish Studio și Foto de Boeur Haven, magazine asaltate de turiștii cu dare de mână. De asemenea, puteți vizita fabrica de brânză Volendam, situată pe Haven 25, unde puteți degusta, cumpăra și vedea cum sunt preparate diverse sortimente de brânzeturi. În timpul zilei au loc demonstrații în 6 limbi de circulație internațională despre procesul de fabricare al brânzei olandeze. Iar dacă doriți să vă desprindeți de hoardele de turiști care mișună în sus și în jos, recomand să vă pierdeți aiurea prin spatele străzii principale, pe aleile liniștite pline de farmec și culoare, unde nu veți da decât  peste pisicile grase care mișună peste tot. Aici ambianța este calmă, prietenoasă, specifică unui sat pescăresc mai puțin asaltat de turiști.
Am plecat în portul îmbrăcat în culori vibrante pentru a ne bucura de spectacolul vizual oferit de casele tradiționale frumos colorate și bine întreținute ce mărginesc promenada. Ne-am bucurat de prezența unor pescăruși care ne-au fost manechini pentru o clipă, apoi am luat-o  din nou la pas, pe Haven, până la plajă. Plaja este de fapt un petic mic de nisip pe malul ”mării”. Pentru că Volendam se află sub nivelul mării, a fost construit în larg un dig pentru a-l proteja de ape, pierzând astfel accesul la mare, așa că acum stă mai degrabă pe malul unei lagune. La origini face parte din Marea Nordului, însă prin construirea acestui dig a luat naștere lacul Markermeer. Ne bucurăm de priveliște și ne răcorim în apa rece, specifică unui lac fără urme de valuri.
Vă recomand să vizitați Valendam într-o excursie combinată cu Zaanse Schans. Puteți ajunge în aceste două locuri atât cu bicicleta cât și cu autobuzul. Autobuzele pleacă de la Gara Centrală din Amsterdam și parcurg drumul până în Volendam în 25 de minute.
Vă las în continuare în compania imaginilor.
La final, am rugămintea de a vă rupe puțin din timpul liber și de a asculta o piesă semnată BZN. Versurile sună cam așa:  Nu te voi părăsi niciodată, bunul meu vechi Volendam
                                                  Locul de care aparțin
                                                  Doar pentru tine cânt acest cântec
                                                  Te voi iubi mereu
                                                  Până în ultima mea zi
                                                  Sunt mândru că pot spune: ”Volendamul meu”.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...